Tijdens WWII maakten de Duitse pantserdivisies effectief gebruik van gepantserde Hanomag half-tracks voor vervoer en ondersteunende taken.
In 1938 besloot het Duitse leger om een ??gepantserde personnel carrier te ontwikkelen op basis van de 3-ton half track (HL-KL-9p). Hanomag Hannoversch Machinenbau (AG) in Hannover werd bevolen om het loopwerk te ontwikkelen en Bussing-NAG in Berlijn werd opgedragen om de gepantserde bovenbouw te ontwikkelen.
Om de ontwikkeling te bespoedigen werden bestaande pantserwagens als voorbeeld genomen en een prototype werd voltooid aan het einde van 1938. De Duitsers testten het prototype op de Kumahsdorf Proving Ground en aanvaardden het model voor massaproductie. Zo ontstond de Armoured Personnel Carrier Hanomag Sdkfz 251/1 die een synoniem werd voor de Duitse gemechaniseerde troepen die tijdens de oorlog actief waren op alle slagvelden.
De laatste “D” versie verscheen in 1943 en werd het meest gebruikte model van de vier versies. Van de vele types die geproduceerd werden was de basis uitvoering de personeel vervoerder Kfz. 251/1. Aangedreven door de Maybach HL42 zes cilinder motor het hij een topsnelheid van 53km / h en een bereik van 300 kilometer. Hij was bewapend met twee MG42 machinegeweren plus automatische geweren voor de bemanning en hij kon twaalf volledig uitgeruste soldaten vervoeren. Meer dan 10.000 half-tracks type D werden geproduceerd in verschillende varianten.
Bekijk alle producten van Tamiya hier